Beelddenken: normaler dan je denkt!

Aan welk oor hou je bij voorkeur je telefoon? Met welk oog kijk je bij voorkeur door de lens van een camera? Met welk been trap je een bal? Met welke hand schrijf je je boodschappenlijstje? Iedereen heeft een voorkeur voor deze dingen: rechteroor, linkeroog, linkerbeen, rechterhand. Of net andersom. Het kan allemaal. En niemand heeft er problemen mee. Totdat het gaat over leren…

Verder lezen…

Rubriek: Digitale verdieping | Tags: | Laat een reactie achter

Aanraken mag!

Spelend ontdekken kinderen de wereld om hen heen. Ze stoppen spullen in hun mond. Ze pakken en voelen. Het hele lijf doet mee aan de ontdekkingstocht. Dan is het fijn als de materie waarmee de kinderen in aanraking komen veilig voor ze is.

Verder lezen…

Rubriek: Digitale verdieping | Tags: , , , , , | Laat een reactie achter

HAP: Nee, niet weggooien!

Het tegengaan van voedselverspilling begint met kleine dingen. Bijvoorbeeld door kinderen van de stronken van broccoli of bloemkool hun eigen soep te laten maken. Laat ze zelf experimenteren met de hoeveelheid kruiden die erin gaan. Zo ontwikkelen ze hun eigen smaak.

Verder lezen…

Rubriek: Digitale verdieping | Tags: , , , | Laat een reactie achter

Groene vingertjes: natuurbeleving in de kinderopvang

Uit onderzoek blijkt dat een groene speel- en leeromgeving goed is voor de ontwikkeling en het welbevinden van kinderen. Kinderen brengen een belangrijk deel van hun dag door op school en vaak ook nog op de BSO. De laatste tijd is er veel aandacht voor ‘groen’ bij scholen. Zo worden steeds meer schoolpleinen ‘vergroend’. Maar hoe zit dat in de kinderopvang? Ook daar zijn hoopvolle ontwikkelingen maar er blijkt nog een wereld te winnen. Daarom is 2014 uitgeroepen tot ‘Jaar van de Groene Kinderopvang’.

Verder lezen…

Rubriek: Digitale verdieping | Tags: , , , , , | Laat een reactie achter

Met twee voeten op de grond

Om je plaats in de wereld in te kunnen nemen moet je stevig in je schoenen staan. Dat gaat nogal eens mis als kinderen voortdurend in hun hoofd zitten. Internet, tv en schoolwerk trekken de aandacht naar het hoofd. Je raakt gemakkelijk de realiteit van het aardse bestaan kwijt als je met één druk op de knop hele werelden tevoorschijn kan toveren. Hoe kunnen kinderen nog de moed vatten om zelf stappen te zetten? Haal ze terug, met voetenwerk!

Verder lezen…

Rubriek: Digitale verdieping | Tags: , , , , | Laat een reactie achter

Beleef het bos

Van zelf ervaringen opdoen in de natuur onthoud en leer je veel meer dan van een les, een boek of een film. Daarom ontwierp Joseph Cornell een leermethode voor natuur- en milieueducatie: ‘Sharing Nature’. Met behulp van spelvormen leren vàn en ìn de natuur. Zo doen kinderen ervaringen op die ze hun leven lang niet vergeten. Zijn recept? Bouw een natuurervaring op in vier fasen.

Verder lezen…

Rubriek: Digitale verdieping | Tags: , , , | Laat een reactie achter

Hallo, gevoel! Welkom!

Al die emoties, wat kun je ermee? Ging het nou echt om dit kopje thee? Waar kwam deze woede toch vandaan? Ik nam de schreeuwende kleuter op schoot en liet hem boos zijn. Zijn kleine vingertjes deden me pijn, zijn heftige emoties raakten me.

Verder lezen…

Rubriek: Digitale verdieping | Tags: , , , , | Laat een reactie achter

Vonken van verbinding

Vuurlopen. Een traditie die zo oud is als het vuur zelf. In alle culturen en tijden hebben mensen zich met dit element verbonden door over hete kolen te lopen. Vuurlopen is net zo lastig te omschrijven als liefde, religie of moed. De ervaring is minstens zo indrukwekkend. In Educare kun je een ervaringsverslag lezen van een vuurloop voor moeders en dochters bij Hartpad in Dinxperlo.

Verder lezen…

Rubriek: Digitale verdieping | Tags: , , | Laat een reactie achter

Je moet maar durven!

Deze Educare heeft als thema MOED. Terwijl we dit nummer maakten raasden de Olympische Spelen door onze huiskamers. Wat een moed! Toch is dat niet het soort moed waar ik het met jullie over wil hebben. Ik dacht meer aan de moed om te veranderen, voor jezelf op te komen, je plek in te nemen. Zoals die school visjes. De zachtheid waarmee ze laten weten dat het niet okee is, dat het tijd is om te veranderen. De subtiliteit waarmee de anderen gehoor geven aan dat zetje, en de vanzelfsprekendheid om dat zetje te nemen. Dat dat mag…

Verder lezen…

Rubriek: Aankondiging | Laat een reactie achter

Nieuw jaar, nieuwe kansen!

Sinds een paar jaar kijken we op school aan het begin van het nieuwe jaar samen met de kinderen wat voor nieuwe vaardigheid we zouden willen leren of opvijzelen.

Verder lezen…

Rubriek: Opvoedtips | Tags: , , , | Laat een reactie achter